- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

 

باز بوی يوسفم دامن گرفت      پير ما را بوی پيراهن گرفت

عکسهايی از سرهنگ خلبان محمد رضا کرم

با سپاس فراوان از خانواده محترم کرم

                                 خلبان كرم در حال گرفتن گواهينامه خلباني در آمريكا 

خلبان كرم    دوره چتر بازي در امريكا

سرهنگ خلبان كرم در بين هم دورهاي ها  در امريكا  نفر وسطسرهنگ خلبان محمد رضا کرم در كابين هواپيما T38 در امريكا           

سرهنگ خلبان كرم پس از انجام يك پرواز موفقخلبان كرم با درجه ستوان دومي

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/۳٠


 

به ياد سروان خلبان شهيد حسين عبدالشاهي  29/1/1359 جنوب 

 

سروان خلبان شهيد حسين عبدالشاهي

 

بال بالا بالا تر ....

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٩


 

29 فروردين روز ارتش و حماسه سازيهاي نيروي زميني بر مردان جنگي ايران زمين خجسته باد

 

قدرت ما ... 

سرگرد عرفانيان 

 29 فروردين روز ارتش و حماسه سازيهاي نيروي زميني است . همه ساله در اين روز مانور ارتش بر گذار ميشود كه دز آن قدرت و اقتدار ارتش به نمايش گذاشته مي شود . در يكي از اين مانور ها كه در سال  1374انجام شد با از دست دادن يكي از بهترين خلبانان اين آب و خاك همراه شد . سرگرد خلبان جواد  عرفانيان كه هدايت يك فروند هواپيماي اف 7 را بر عهده داشت با مشكل از دست دادن هيدروليك هواپيما مواجه شد و با اينكه مي توانست اقدام به خروج اضطراري از هواپيما بكند ولي تمام سعي خود را در هدايت هواپيما انجام داد. چون مي دانست در صورت خروج وي از هواپيما  هواپيما به ميان جمعيت خواهد افتاد و فاجعه اي انساني رخ خواهد داد  اين كار را نكرد و در نهايت با هواپيمايي كه تا آخرين لحظات اميد به هدايت آن داشت به ساختماني 2 طبقه در يكي از خيابانهاي دور از ميدان آزادي برخورد كرد به گونه اي كه صندلي خلبان را 2 كيلو متر دورتر از محل اصابت هواپيما به ساختمان در حالي پيدا كردند كه استيك هواپيما  در دستان خلبان بود كه اين نشان از تلاش جواد عرفانيان براي هدايت هواپيما داشت........

 

F 7 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٩


 

آشنايي با چند اصطلاح پروازي خلبانان شكاري

 

! 

 

خلبان شكاري

1-     Landing Is Art                                                                                                       در بيان سخت بودن نشاندن هواپيما بر روي باند (البته براي تازه كارها ! )

2-     Fighter Pilot Do It Better                                                                                       روحيه بخشيدن به خلبانان شكاري                                            

3-      Search And Kill                                                                                                     ماموريت پرواز آزاد (بكاو و بكش)     

4-     Fire  And  Forget                                                                                                        شليك كن  فراموش كن ( براي انواع خاصي از بمب و موشك )

5-     Just Kiss The Runway                                                                                       سپاس گذاري بعد از نشاندن هواپيما روي باند (در شرايط سخت)

6-     Kiss Touch                                                                                                     نشاندن هواپيما بر روي باند به بهترين صورت

7-     Lets Rumble                                                                                                             با خيال راحت به زدن اهداف پرداختن

8-     Dog Fight                                                                                                               نبرد هوايي نزديك

9-     Zero Flight                                                                                                          پرواز در ارتفاع خيلي پايين

         Bules Eye                                                                       اصطلاحي بعد از زدن دقيق هدف

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٧


 

بانگ ظفرازمناره بر خواهد خاست     صبح از نفس ستاره بر خواهد خاست

آن يار كه در كوير افتاد به خاك     با بيرق گل دوباره بر خواهد خاست

 

 

سرگرد خلبان شهيد جعفر مرداني

به ياد سرگرد خلبان شهيد جعفر مرداني 25/1/1360

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٥


 

روز وصل دوستداران ياد باد    ياد باد آن روزگاران ياد باد

ياد باد آن روزگاران ..... 

سرهنگ خلبان شهيد عباس دوران   نفر سوم ايستاده از چپ   31/4/1361 بغداد

سرگرد خلبان شهيد منصور قريشي   نفر دوم نشسته از راست    18/11/1359 ماهشهر

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٢:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٥


 

                             کجاست آن سواران زرين ستام

                                        که دشمن شدی تيغشان را نيام

    

خلبانان اف 5 لخظاتي قبل از  پرواز جنگي

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٤


 

F 5

به ياد خلبانان دلير  اف ۵

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۳:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٧


 

غروب .....

ياد باد آنکه سر کوی توام منزل بود

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٢:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/۳


ياد ياران ياد باد.....

سرهنگ خلبان محمد رضا كرم

به ياد سرهنگ خلبان  محمد رضا کرم

 

.....حسين موشك!  موشك! موشك ! ....... رضا ما  از خطر جستيم مراقب اطراف هواپيما باش! بر مي گرديم پايگاه  رضا ؟ رضا ؟ رضا چرا جواب نميدي؟ رضا......

اينها آخرين كلماتي بود كه بين سرتيپ خلبان حسين نظري  و سرهنگ خلبان محمد رضا كرم رد و بدل شد.   غروب پنجشنبه پنجم مهر سال 1359 بود ..يك فروند هواپيماي فانتوم از پايگاه ششم شكاري بوشهر ماموريت خود را با موفقيت به پايان رسانده بود و در حال بازگشت به ايران بود . خلباني كابين عقب را محمد رضا كرم اهل خرمشهر بر عهده  داشت. ماموريت زدن يكي از پل هاي مهم نزديك بصره بود كه از اهميت بالايي برخوردار بود........

هواپيما پس از اصابت موشك به زحمت به فرامين جواب مي داد ولي هنوز قابل پرواز بود. مسير بازگشت از روي خرمشهر انتخاب شده بود. حالا هوا كاملا تاريك شده بود كه خلبان كابين جلو سرتيپ نظري با لطف خدا و مهارت خود چرخهاي هواپيما را با باند فرودگاه آشنا كرد. كاري كه بارها و بارها خلبانان لايق نيروي هوايي آن را انجام دادند......

اما از سرنوشت سرهنگ خلبان محمد رضا كرم اطلاع دقيقي در دست نيست. بنا به اظهارات سرتيپ خلبان نظري همزمان با اصابت موشك به كابين عقب هواپيما صندلي خروج اضطراري عمل كرده و ايشان (خلبان كرم) از هواپيما خارج مي شوند كه تا كنون اطلاعي از ايشان به دست نيامده است...

سرهنگ خلبان محمد رضا كرم در چهارمين روز از  بهمن ماه سال 1330 در خرمشهر پا به دنياي خاكي نهاد. تحصيلات را تا ديپلم طبيعي در خونين شهر ادامه داد. از آنجا روح هاي بزرگ در كالبد خاكي نمي گنجند به دانشكده خلباني رفته تا روح پاك خود را با پرواز آرامش دهد. پس از طي مقد مات پرواز جهت تكميل دوره به آمريكا اعزام شد.

پس از پايان دوره ايشان با در يافت نشان خلباني و با افتخار به ايران بازگشتند كه پس از گذراندن دوره خلباني هواپيماي فانتوم جهت ادامه خدمت به پايگاه هوايي ششم شكاري بوشهر منتقل شدند. با شروع جنگ 19 ماموريت را با موفقيت به پايان رساند كه در بيستمين ماموريت ........

از ايشان يك پسر به يادگار مانده كه جاي خالي پدر را براي مادر پر مي كند.

 

                                                              با سپاس بي قياس از خانواده محترم كرم

 

 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/۳


 

سال نو مبارك

سال نو مبارک

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢