- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

 

به ياد يكي ديگر از عقابان تيز پرواز آسمان ايران

سرهنگ خلبان شهيد منصور سالار صديق

منزل نقل مكان ماست اوج لا مكان    آسمانها را به گرد ما رسيدن مشكل است

 سرگرد خلبان صديق

نام : منصور

نشان : سالار صديق

تاريخ تولد : 1328

محل تولد : قزوين

يگان خدمتي :  خلبان گردان 31 شكاري همدان

رسته پروازي : استاد خلبان اف 4 بيش از 1650 ساعت پرواز تاكتيكي . عملياتي . پوشش هوايي و برون مرزي

تاريخ و نحوه شهادت : در تاريخ 11 تير 1365 در يك پرواز رزمي - آموزشي پس از اينكه در ساعت 10/30 ارتباطش با برج مراقبت تهران قطع شده بود در 2 كيلو متري پاسگاه انتظامي كلاچاي از توابع رودسر گيلان به دريا برخورد كرد.....

 

اين عكسها....

اين تصاوير براي اولين بار در اينترنت به نمايش درمي آيند ...

دستهط سرلشكر خلبان عباس دوران

دستخط خلبان شهيد عباس دوران

Take Off

Take Off يك فروند از فانتوم هاي پايگاه يكم شكاري مهر آباد...

F4Ds

پرواز چهار فروند F4D مجهز به هدايتگر ليزری

Atc

Patch مركز آموزشهاي هوايي آمريكا

 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٦:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱۱/٢٦


 

                              

ضمن پوزش از شما همراهان در تاخیر بوجود آمده ، توجه شما را به چند نکته جلب می کنم:

1-  به علت گرفتاری های شغلی از اینکه کمتر فرصت به روز کردن بلاگ را پیدا می کنم پوزش می طلبم .

2-  درصدد هستم که یک مقاله در مورد آموزش خلبانی و آموزشگاه های پرواز در سطح ایران بنویسم(اگر مجال پیدا کنم)

3-  آقای عشقی پور ضمن تشکر از لطف جنابعالی لطفا با آدرس پست الکترونیکی بنده تماس حاصل فرمایید.

 

Take Off F4E

Iranian Phantom Pilots In firsrt day Of The War 1 Mehr 1359

*همان طور که گفته شد درست چند ساعت پس از بمباران پایگاههای هوایی ایران توسط هواپیماهای عراقی اولین حمله هوایی خلبانان ایران بر ضد عراق انجام گرفت. در ساعت 17:30 و 17:50 پروازهایی تحت نام عملیات انتقام توسط خلبانان پایگاه هوایی تبریز ، همدان و بوشهر انجام شد که همگی سالم به پایگاههای خود باز گستند.... و حالا ادامه ماجرا....

 

اولین عملیات بزرگ هوایی ایران علیه دشمن عراقی

 

اولین حمله هوایی تاکتیکی سراسری نیروی هوایی ایران، برای انهدام نیروی هوایی عراق، در روز یکم مهر ماه در کمتر از یک روز پس از آغاز جنگ انجام گردید.

در این عملیات نیروی هوایی ایران بیش از 140 فروند هواپیمای F4 ،F5 را به سوی عراق روانه کرد و این در حالی بود که بیش از 60 فروند F14 وهلی کوپترهای پشتیبانی- رزمی امر دفاع از آسمان ایران را بر عهده داشتند.

 

·       نام عملیات: انهدام نیروی هوایی دشمن  counter air operation

·   زمان عملیات: طلوع آفتاب و آغاز روشنایی روز در سرزمین عراق علت این انتخاب این است که چون خورشید از شرق طلوع می کند و هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی می بایستی از شرق به غرب به سوی اهداف خود پرواز کنند ،بنابر این باید در گرگ و میش صبحگاهی و تیغ تیز شعاع آفتاب در شرایطی که توپچی های زمین به هوا به سوی شرق و در حقیقت به سوی آفتاب می نگرندهدف گیری برایشان دشوار است.

·   رمز عملیات : کمان 99        منظور از چنین عباراتی گذاشتن تیر در چله کمان و رها نمودن آن تا دور دست ترین نقاط عراق بود و 99 نیز تقارن شمارش اوراق و صفحات طرح البرز با عدد 99 بود.

·   منطقه عملیات: سراسر خاک عراق  ؛ پایگاههای هوایی کرکوک ، موصل ، رشید ، حبانیه ، ناصریه ، شعبیه ، کوت ، المثنی و اهداف دیگر در حد فاصل مدار 30 درجه شمالی یعنی جنوبی ترین مدار در خاک عراق تا شمالی ترین مدار در کشور مذکور که مدار 37 درجه شمالی را شامل می شود.

·   اهداف عملیات: پایگاه های هوایی ، مخازن سوخت ، مخازن مهمات ، برجهای مراقبت پرواز ،باندهای پروازی و پناهگاههای تعمیرات و نگهداری هواپیما

 

برای اجرای این عملیات ابتدا باید یرای آزادی عمل یگانهای مانوری ، ماموریت هایی به نام SEAD(Supprision Enemy Air Defence ) یا عملیات ضد پدافند هوایی دشمن، قبل یا همزمان با ورود بمب افکن ها به صحنه کارزار انجام شودتا رادارها و ضدهوایی در مناطق هدف ا ز سر راه هواپیماهای بمب افکن برداشته شود.

اجرای موفقیت آمیز عملیاتSEAD موجب کسب برتری هوایی در مناطق نبرد و عملیاتی می شد که یک برتری مطلق هوایی (Air Suprimency) بدست آمد و چنانچه چنین هدف بزرگی بدست نمی آمد ، یک برتری هوایی Air Superiority یا در نهایت یک برتری هوایی تضمین شده Air Parity حاصل می شود.

این عملیات توان رزمی دشمن را به میزان قابل توجهی کاهش داد و از سوی دیگر در جهت تکمیل سیاست کلی کشور بود.

 

علل انتخاب این اهداف:

1-بعد تاکتیکی: نیروی زمینی دشمن را از ابعاد خدمات پشتیبانی –رزمی و آتش پشتیبانی هوایی ، دفاع هوایی، اطلاعات و هشدار اولیه در میدان رزم با کاستی های فراوان روبرو کرد....

2-بعد دفاعی: برآوردهای هوایی عراق حاکی از زمین گیر بودن نیروی هوایی ایران داشت و انجام چنین عملیات سنگین هوایی می توانست معادلات نظامی عراق را به هم بریزد.

 

ضربات وارد شده به دشمن:

نیروی هوایی عراق برای مدت طولانی نتوانست بیش از 56 درصد توانایی خود را به کار گیرد. به عنوان مثال پایگاه هوایی الرشید که نزدیک بغداد بود و قاعد تا باید به سرعت آمادگی خود را باز می یافت در تاریخ نهم آبان 1359 عملیاتی شد. لازم به ذکر است حمله به این پایگاه توسط خلبانان گردانهای 32 و 33 شکاری همدان انجام شد.

 

*وضعیت نیروی هوایی عراق در نخستین روز جنگ:

607 فروند هواپیما و بمب افکن

169 فروند هلی کوپتر

775 دستگاه پرتابگر موشک های زمین به هوا

713 عراده توپ های پدافند هوایی

116 دستگاه رادارهای اخطار اولیه ، ارتفاع یاب و کنترل آتش

 

*اجرا و اهداف عملیات

در آستانه طلوع صبحگاه سه شنبه اول مهر 1359 با ابلاغ رمز کمان 99 هواپیماهای شکاری و بمب افکن نیروی هوایی از هفت پایگاه هوایی تهران،تبریز،همدان،دزفول،بوشهرو شیراز به پرواز درآمدند.... هر گروه با بهرهگیری از سوخت هوایی برای انهدام اهداف دوردست و بدون عملیات سوختگیری در هوا تمام اهداف از پیش تعیین شده را در سراسر خاک عراق در هم کوبیدند. اهدافی که مورد توجه خلبانان شجاع ایرانی بودند عبارتند از: باندهای پروازی ، پناهگاههای هواپیماها ، راههای خزش، انبار های مهمات،انبارهای قطعات پشتیبانی کننده هواپیما ، مخازن سوخت هواپیماها و خودروها ، رادار های هدایت کننده هواپیماها ، سیستم های فرماندهی کنترل شکاری ، مراکز مخابراتی و و انواع آنتن ها بود.

 

اما نقتطی که مورد هدف قرار گرفت:

الف)48 فروند هواپیما جنگنده بمب افکن F5E از پایگاه هواهیی دوم تبریز، پایگاه هوایی موصل در شمال شرقی عراق را در استان نینوا در هم کوبیدند.

ب)16 فروند هواپیما جنگنده بمب افکن F4E از پایگاه سوم شکاری همدان پایگاه هوایی کوت در استان العماره عراق را به خاک کشیدند.

ج)40 فروند F5E از پایگاه چهارم شکاری دزفول به پایگاه هوایی ناصریه در استان ذیقار عراق حمله کردند.

د) 12 فروند F4E از پایگاه ششم شکاری به  پایگاه هوایی شعبیه عراق در استان بصره یورش بردند.

ه) 12 فروند فانتوم از پایگاه سوم شکاری همدان به پایگاه هوایی الرشید در نزدیکی بغداد حمله ور شدند.

ی)پایگاههای هوایی حبانیه شامل تموز و هضبه در غرب بغداد ، فرودگاه بین المللی بغداد، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک ، فرود گاه المثنی و برخی فرودگاههای دیگر در امواج بعدی حملات هوایی بمباران شدند.

در موج دوم حملات هوایی، پایگاه یکم شکاری مهرآباد و پایگاه دوم شکاری تبریز با 50 در صد هواپیماهای آماده حمله ور شدند.

 

نتایج حاصل و بازتابهای سیاسی- نظامی

خبرگزاری های غیر ایرانی ، مهارتهای خلبانان ایرانی و قابلیت های پرواز آنان را با آب و تاب فراوانبر روی آنتن ها فرستادند. آنها پرواز خلبانان ایرانی را  اعجاب برانگیزو قابلیت مانور هواپیماهای ایرانی را در برابر دفاع پدافند هوایی بغداد بی نظیر توصیف کردند و رسانه های همگانی وحشت مردم از ادامه این بمباران هوایی منعکس کردند.

به عنوان مثال خبرنگار آمریکایی عکسی را که از طبقه چهارم یک ساختمان از یک فانتوم که در ارتفاع کمتر از چهارمتری سطح زمین پرواز می کرد به چاپ رساند و مهارت و تسلط خلبانان ایرانی را در پرواز بر همگان ثابت نمود.  

در همين روزنيروی هوايی چند تن ازبهترين خلبانان خود را از کف داد.عزيزانی چون همايون شوقی  غفار رامين فر  غلامحسين عروجی مسيح ا.. دين محمدی   بهرام عشقی پور عباس اسلامی نيا... از اين دسته بودند که پيکر چهار خلبان اول به دست نيامده و جزو مفقودين جنگ به شمار می آيند...

                             

                                       روانشان شاد باد

 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱۱/۱