- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

 

از شیوه خورشید دمیدن آموخت      از قافله رود رسیدن آموخت

از دامگه پست کلاغان زمین     مانند عقاب پرکشیدن آموخت

         

                    

  

به یاد سرهنگ خلبان شهید غفور جدی

همانگونه که در پست مربوط به خروج اضطراری توضیح دادم علت شهادت سرهنگ خلبان جدی جدا نشدن صندلی از خلبان بوده است . در همان پست زندگی نامه شهید جدی را  هم نوشته ام .... خلبان جدی از افراد متخصص  با روح وطن پرستی بالایی بود که مسئول ایمنی و بازرسی پایگاه ششم شکاری بوشهر بود. وی دوره فوق لیسانس ایمنی پرواز را در سال ۱۳۵۶ از دانشکده نیروی هوایی امریکا با نمره عالی در یافت نمود.

در دوران اول انقلاب و بر اساس دسیسه های پنهانی که قصد تضعیف نیروی هوایی را داشتند نام خلبان جدی به همراه تعداد دیگری از خلبانان در لیست تعدیل نیرو قرار گرفت که بنا بر آن باید نیروی هوایی را ترک میگفت .... با شروع جنگ داوطلبانه به میدان بازگشت و پس از حضور در پایگاه نزد فرمانده پایگاه رفت و گفت : اکنون زمان آن فرا رسیده است که جواب گوی خرجی باشم که برای من شده است . بعد از مرگم پرچم سه رنگ ایران را بر تابوتم بکشید و مراسم با شکوهی برایم بگیرید ... وچنین هم شد...

صبح روز ۱۷ آبان ۱۳۵۹ دو فروند فانتوم از گردان ۶۱ شکاری بوشهر برای در هم ریختن عملیات نیروی زمینی عراق مبنی برکامل نمودن محاصره آبادان به پرواز در آمدند .شماره ۱  خلبان سپید مو به همراه کمکش اعظمی( بعدا اسیر شد ) بود و هدایت فروند دوم دسته را خلبان جدی و خلجی بر عهده داشتند.

خرمشهر دراشغال بود و با تکمیل محاصره آبادان بیم سقوط آبادان هم می رفت .هدف زدن نیروهایی بود که از بصره به سمت فاو و در نهایت آبادان می آمدند. مسیر پرواز از سمت چپ فاو به بصره تعیین شده بود. ماموریت بمباران با موفقیت کامل انجام شد و به هنگام بازگشت بود که شماره ۲مورد اصابت دو فروند موشک قرار گرفت . کنترل هواپیما سخت شده بود و هیدرولیک هواپیما دچار افت شدید شده بود. در آن لحظات به فرامین پاسخ نمیداد..... خلبان جدی که خود مسئول ایمنی پرواز بود پرواز با هواپیما را صلاح ندید چون هر لحظه امکان قفل شدن فرامین وجود داشت . لذا پس از کسب اطمینان در گذشتن از رود بهمنشیر آبادان و رسیدن به خاک ایران بعد از خارج شدن از جنوب آبادان به سمت ماهشهر ضمن اعلام وضعیت اضطراری برای پرش به شماره ۱ شروع به اوج گیری برای رسیدن به ارتفاع مناسب کرد......( کمک خلبان ایشان خلبان خلجی پس از خروج از هواپیمابه سلامت به زمین رسید ) 

روان همه سرخ جامگان آسمان ایران شاد باد

این عکسها در آبان ۱۳۵۹ در کیلو متر ۷ جاده آبادان - ماهشر نزدیک میدان تیر آبادان توسط آقای اکبر آقاجری گرفته شدند و از آرشیو شخصی ایشان می باشد که جا دارد از در اختیار قرار دادن این عکسها از ایشان تشکر نمایم .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۳:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٥/۱۳


 

برخیز که رنگ خواب را سرخ کنیم          زین و زره و رکاب را سرخ کنیم

تا زرد نبینند بیا از سر عشق          با خون خود آفتاب را سرخ کنیم

عکسهایی از فانتوم های پایگاه  سوم شکاری همدان وپایگاه یکم شکاری مهر آباد  به همراه عکس سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٥/۸