- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

 

باز بوی یوسفم دامن گرفت      پیر ما را بوی پیراهن گرفت

 

به یاد 

 سرگرد خلبان شهید منصور قریشی 

  سروان خلبان شهید خسرو اخباری 
 

سروان خلبان خسرو اخباری 

دوران آموزش پرواز در آمریکا

 

 محور آبادان ـ ماهشهر

همان گونه که قبلا به عرض رسانده بودم در روزهای آغازین جنگ خلبانان پایگاه نهم شکاری بندر عباس به صورت مامور به کمک خلبانان پایگاه های همدان و بوشهر  آمدند . در این میان فشار بیشتر بر روی خلبانان پاگاه ششم شکاری بوشهر بود . در روز ۱۵ بهمن ۱۳۵۹ دو فروند فانتوم که هدایت شماره ۱ با سرگرد خلبان ایرج عصاره و ستوان داوود مقدمی بود و شماره ۲ را  سرگرد خلبان شهید منصور قریشی و سروان خلبان شهید خسرو اخباری هدایت می کردند از پایگاه چهارم شکاری دزفول جهت انجام ماموریت به پرواز در آمدند. پس از پایان ماموریت و به هنگام بازگشت به سمت پایگاه بوشهر هواپیمای شماره ۲  در محور آبادان ـ ماهشهردچار سانحه شده و متاسفانه هر دو خلبان به شهادت می رسند ...

روان جان باختگان راه میهن شاد باد !

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/٢٥


 


 خلبانان حاضر در کلاس آموزش استاد خلبانی 


 
 

نفرات ایستاده غیر از نفر پنجم از راست که علی اکبر اسکندری می باشد استاد خلبانان آمریکایی هستند.

نفرات نشسته از راست :
۱- عباس سهراب خانی  ۲- احمد سهیلی ( در جنگ اسیر شد ) ۳- ایرج عصاره ۴- بهزاد جهانی ۵- منوچهر خان بیگی ۶- عباس فضیلت ۷- کیومرث آبتین ۸- مرتضی لسان ۹- کورش کشاورزی
 
                           با تشکر از سرتیپ خلبان آزاده احمد سهیلی جهت ارسال عکس

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/٢۳


 

۱۹ بهمن بهانه ایست تا بار دیگر رشادت های عقابان آسمان ایران را به یاد آوریم !

سرتيپ خلبان محمد عتیقه چي از قهرمانان جنگ و اسوه هاي ملي اين آب و خاك مي باشد . كسي كه بار ها تا مرز شهادت پيش رفت ولي دست تقدير وي را براي ادامه خدمت به ايران زنده نگاه داشت . آسان نيست كسي كه تجربه چهار سانحه مرگ بار و هزاران خطرو شكار 3 فروند هواپيماي عراقي را داشته است با بغض ياد هم پروازان و دوستان سفر كرده اش را داشته باشد و بگويد : اگر دوباره جنگي صورت بگيرد دوباره لباس پروازش را خواهد پوشيد و اين در حالي است كه به خاطر سوانح شديد دوران جنگ كه يكي از هزاران آن را با هم مرور خواهيم كرد قادر به پرواز شکاری نمي باشد !

 تجربه سالها پرواز در دفاع از جان و ناموس اين مملكت برف سپيد پيري را بر سر اين جوانمرد نشانده است ولي حكايت عشق به اين سرزمين خاطرات تلخ و شيرين جنگ روايتي است كه هزار من كاغذ مي خواهد و جا دارد كه رشادت ها و قهرماني هاي اين دلير مردان كه خوشبختانه كم هم نيستند در سينه دردمند آنها باقي نماند و براي نسل هاي آينده اين مملكت روشن باشد كه آرامش امروز مرهون تلاش چه كساني بوده است !

 استاد خلبان محمد عتيقه چي به تاريخ 8 مرداد سال 1328 در محله راه آهن تهران ديده به جهان گشود . پس از اتمام تحصيلات در دبيرستان حكيم نظامي با آنكه توانايي استخدام در شهرباني و ژاندارمري و هوانيروز را هم داشت ولي در تاريخ 11/10/1347 به جرگه عقابان نيروي هوايي پيوست . پس ازگذراندن دوره هاي مختلف آموزشي جهت تكميل آموزش به پاكستان اعزام شد. كاپيتان محمد عتيقه در تاريخ 1/5/1348 به همراه 19 نفر ديگر به پاكستان اعزام شد و دوره هاي مختلف زميني و پروازي را با موفقيت پشت سر گذاشت. سرانجام در تاريخ 22/12/1350 با درجه ستوان دومي به ايران بازگشت.

 در سال 1351 براي پرواز با هواپيماي F 86 انتخاب و به پايگاه هوايي دزفول منتقل شد ولي درست در همان روز ورود آنها به دزفول يك فروند از هواپيما هاي F 86 سانحه داده و دوره آموزشي آنها كنسل مي شود. پس از اين ماجرا ايشان به همراه ديگر دوستان براي پرواز با هواپيماي F 4 انتخاب و به پايگاه هوايي شيراز منتقل مي شوند. پس از طي دوران آموزش كابين عقب هواپيماي فانتوم اواخر سال 1353 به پايگاه يكم شكاري مهرآباد براي گذراندن دوره كابين جلو منتقل مي شود . بعد از اين تاريخ تا سال 1356در گردان 12 شكاري مي ماند .شايد خالي از لطف نباشد اگر بيان شود كه ايشان در آخرين پرواز تيمسار خاتم به دزفول كابين عقب ايشان بودند...

 به هر روي در سال 1356 به عنوان مامور به پايگاه سوم شكاري همدان منتقل شده و از آنجا در تاريخ 14 شهريور 1356 براي راه اندازي و سازماندهي گردان 91 شكاري بندر عباس به پايگاه نهم شكاري بندر عباس همراه با دیگر دوستان منتقل مي شود .

 با شروع جنگ ايشان بال در بال ديگر هم پروازان به دفاع از ايران پرداخته و از پايگاههاي مختلفي چون دزفول همدان بوشهر بصورت مامور اقدام به پرواز مي كند . سرانجام در سال 1360با سمت فرماندهي گردان دوباره به پايگاه سوم شكاري همدان منتقل مي شود . بار ديگر در سال 1363 به عنوان فرماندهي عمليات به پايگاه نهم شكاري بندر عباس بر مي گردد . پس از سانحه ي كه در سال 1365 به وقوع مي پيوندد و از ناحيه كمر دچار جانبازي مي شوند به تهران منتقل مي شود. از آنجا كه ديگر قادر به ادامه پروازشکاری نبودند به ستاد نيروي هوايي منتقل شده و در مديريت عمليات مشغول به خدمت شدند . سرانجام پس از پايان جنگ ايشان تقاضاي بازنشستگي كرده و درتاريخ آبان 1367 پس از 30 سال خدمت صادقانه به درجه بازنشستگي نائل شدند .

براي اين قهرمان ملي ايران زمين آرزوي شادكامي و تن درستي نموده و در پايان گوشه اي از خاطرات پروازي اين شاهین آسمان ايران را بازگو مي نمايم .

استفاده از مطالب و عکس ها با ذکر منبع مجاز است !

کاپیتان محمد عتیقه چی در دوران آموزش خلبانی در پاکستان

کاپیتان محمد عتیقه چی در دوران آموزش خلبانی در پاکستان پرواز با هواپیمای F 86

سرتیپ خلبان محمد عتیقه چی درپایگاه بندرعباس

بقایای هواپیمای فانتومی که تا لحظاتی پیش در آسمان بود...

سرتیپ خلبان محمد عتیقه چی به همراه سرتیپ خلبان آزاده خسرو غفاری

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/۱٩


 

ببار ای ابر بهار
               با دلم گریه کن خون ببار
                             به یاد عاشقای این دیار
                                            به یاد عاشقای بی مزار
                                                         بهر لیلی چو مجنون ببار ای بارون ...
به یاد سرلشکر جاوید الاثر خلبان اصغر هاشمیان و سرلشکر جاوید الاثر خلبان شیر علی آزادیان  که در تاریخ ۱۴ مهر ماه سال ۱۳۶۱ به قصد پایگاه دریایی ام القصر عراق از پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز درآمدند و از آن تاریخ به بعد به خانه برنگشتند ....

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/۱٧


 

یاد روزایی که کوچه زیر سایه تنم بود .....

تیز پروازان گردان ۱۱ شکاری مهرآباد ۱۳۵۱

ایستاده از راست :

۱- شفاهی ۲- افغانی ۳- ناصری ۴- تهانی ۵-  ۶- ۷- اسکندری

نشسته از راست :

۱- ۲- فرح آور ۳- شیوایی ۴- شهید داریوش ندیمی ۵- پوررضایی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/۱٠


 

یاد یاران سفر کرده به خیر ...

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٤:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱۱/٤