- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

Bushehr A.F.B. Pilots

کجایند مردان بی ادعا ؟

خلبانان پایگاه ششم شکاری بوشهردر سال ١٣۵٨

 

 

 

١- اسم نفر هشتم ایستاده از راست عزیزی مقدم صحیح است.

٢- نفر کنار ازهاری شناسایی نشد.

٣- برای بهتر دیدن عکس ابتدا آن را Save کنید .

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۳٠
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


به باد عقاب پر کشیده مان فتح ا.. بایگان

به باد عقاب پر کشیده مان فتح ا.. بایگان

به یاد عقاب پر کشیده مان فتح ا... بایگان

 

چاپ شده در روزنامه اطلاعات مورخه ٢۵ /٨ ١٣٨٧

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٥:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٢٧
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


به یاد سرگرد خلبان شهید مسعود محمدی

باورم نمی شود

         کسی شنیده است

                   به زیر خاک

                            گم شوند قلعه های استوار ؟

 

 

شهید سرگرد خلبان مسعود محمدی به همراه سروان خلبان شهید عزیز ا..جعفری از  خلبانان گردان ۹۱ شکاری بندرعباس بودند که برای کمک به خلبانان پایگاه هوایی بوشهر آمده بودند . ایشان پس از یک پرواز موفقیت آمیز به هنگام بازگشت به پایگاه ششم شکاری بوشهر به شهادت رسیدند . چون ایشان به نوعی اولین خلبان شهید پایگاه نهم شکاری بندرعباس بودند در بندر عباس یک بیمارستان به نام ایشان شده است.

روان جان باختگان راه میهن شاد باد .

سرگرد خلبان شهید مسعود محمدی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٢:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٢٦
تگ های این مطلب :خلبان شهید


یادی از گذشته های نه چندان دور

بدون شرح !

سرتیپ خلبان محمد علیپور از قهرمانان جنگ بود که در  تیر ماه ١٣٧٠ برای همیشه به آسمان پر کشید .

سرتیپ خلبان محمد علیپور

 

 

خلبانان نیروی هوایی در سال 1356

 

این دلیر مردان  در راه خدمت به این آب و خاک و برای کمک رسانی به زلزله زدگان طبس از شیراز عازم تهران بودند که درفرودگاه دوشان تپه دچار سانحه شدندو نامشان برای همیشه در تاریخ پر افتخار نیروی هوایی جاودانه شد :

1- تیمسار سرلشکر شهید محمد علی آروندی

2- ستوان یکم خلبان شهید بیژن مصلی نژاد

3- ستوان یکم خلبان شهید نصر ا.. بیک

4- ستوان دوم خلبان شهید ابراهیم قربانی گلجه

5- ستوان دوم پرویز میر حیدر موسوی

6- همافر دوم مسعود محمودی

روانشان شاد باد

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٢٤
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


سرتیپ خلبان جواد ورتوان

به یاد قهرمان جنگ سرتیپ خلبان جواد ورتوان

خاطرات سرتیپ خلبان جواد ورتوان

برگرفته از http://radvar.blogspot.com/2008/07/1361-1365.html

 نوشته جناب آقای ساسان ورتوان

بـدنیایی که مـردانـش عـصا از کـور میدزدنـد
من از خوش باوری آنجا مُحبت جستجو کردم


این تک بیتی را مرتباً تکرار میکرد ، دفعه آخر که فرانکفورت به دیدارش رفته بودم ، ماه مه سال 1998 . نمیدانستم دفعه آخریست که میبینمش . دو هفته ای بود که زوریخ بود ،با یک تیم پروازی از ایران ، برای تمرین پروازهای اضطراری آمده بودند.
آنروز فرصتی بود تا با هم تو سایل فرانکفورت ( مرکز شهر) گشتی بزنیم تا نزدیکی های ظهر، بعدش هم بطرف فرودگاه رفتیم و او بعدازظهر به ایران پرواز کرد و رفت
.

سرتیپ خلبان جواد ورتوان در روز 26 بهمن سال 1325 در رشت متولد شد، بعد از اخذ دیپلم از دبیرستان امیر کبیررشت ، در سال 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و بعد از گذراندن دوره های اولیه پرواز در پایگاه قلعه مُرغی تهران برای تعلیم پرواز با جت به امریکا اعزام شد و بعد از 18 ماه دوره خلبانی را با موفقیت و نمراتی ممتاز سپری کرد. جواد در سال 48 به عنوان خلبان در پایگاه سوم شکاری همدان به خدمت مشغول شد .

تابستان سال 49 با دوستانم مثل هرروز تو محله مشغول بازی بودیم ساعت حدوداً 10 صُبح بود که ناگهان غُرش دو هواپیمای جنگی توی آسمان رشت توجه همه را جلب کرده بود ، خیلی ها هم وحشت کرده بودند . این دو هواپیما بعد از آنکه چند مانور تو آسمان دادند سرعتشان را کم کردند و فاصله شان به زمین را هم ، طوری که احساس میکردی میخواهند در خیابان فرود بیایند . دقیقاً یادم میاید که این دو هواپیما از دهنه تختی به طرف شمال در مسیر گلسار امروزی در پرواز بودند که یکی از آن دو هواپیما بطرف خمام و دیگری در مسیر خیابان سعدی به پروازشان ادامه دادند و بعد از چند ثانیه غیب شدند .
ستوان جوان که بعد از چند ماه به مرخصی آمده بود ماجرا را برایش تعریف کردم و او گفت :
با یکی از دوستان اردبیلی ام آنروز پرواز داشتیم وما اول رشت آمدیم وبعدش هم رفتیم اردبیل و آنجا را شلوغ کردیم از او پرسیدم تو کدامشان بودی ؟ گفت : او که بطرف خمام پیچید.
جواد در سال 53 به پایگاه چهارم شکاری دزفول منتقل شد و مرا نیز با خود به آنجا برد ، من آن سال به کلاس دوم راهنمایی رفته بودم و جدا از مدرسه و بچه های همکلاس ، وارد دنیایی دیگر شده بودم . اولین تجربه دراز مدت دوری ازرشت بود که مجبوراً باید تحملش میکردم ، دوماً همزیستی و معاشرت با افسران ارشد خلبان و زندگی در محیط پایگاه بود ؛ دیگر شنیدن صدای جت های جنگی برایم عادی شده بود.

جواد تا قبل از انقلاب با درجه سرگردی در سمت معلم خلبان هواپیمای ًاف 5 ای ً در خدمت نیروی هوایی بود ودر سال 56 برای دومین بار به آمریکا اعزام وبعد از 6 ماه به ایران بازگشت. بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ جزو اولین خلبانان شرکت کننده در حمله 140 فروندی هواپیمای شکاری نیروی هوایی بود که با شجاعت و دلاوری به تلافی هواپیماهای دشمن صدمات و خسارات زیادی را به تاسیسات عراق وارد نمود.

او داوطلبانه با هواپیمای شکاری اف 5 ماموریتهای فراوانی را در خوزستان به ویژه بر علیه تانکهای متجاوزین عرب و پایگاههای عراق انجام داد.

در سال 59 در یکی از همین ماموریتها به علت اصابت موشک ضد هوایی به هواپیمایش در خاک دشمن ، هواپیمایش صدمه دید و او به هر شکلی که بود هواپیمای صدمه دیده اش را به ایران هدایت کرد ، با پایگاه دزفول که تماس برقرار کرد، به او گفته شد بعلت وجود هواپیماهای دشمن در منطقه ، پدافند هر هواپیما را که در منطقه آفتابی شود بسویش شلیک میکند و بدین سبب وارد استان کرمانشاهان شد و خواست در بین راه کرمانشاه و اسلام آباد غرب که جاده را چند صدمتری برای چنین روزی پهن تر کرده بودند فرود بیاید که بعلت ازدحام تردد وسایل نقلیه این کار عملی نشد ، دوباره بطرف دزفول پرواز کرد و به او مجدداً گفته شد که منطقه هنوز نا امن میباشد و او اینبار همدان را انتخاب کرد تا شاید با اندک سوختی که برایش مانده بود به آنجا برسد که در نزدیکی های پُلدختر در استان لُرستان بعلت نداشتن سوخت ،مجبوراً خود را از هواپیما به بیرون پرت کرد .

خودش برایمان چنین تعریف کرد :
روز بدی بود با توجه به اینکه تمام اهداف را با موفقیت نابود کردم ، به خاطر نیافتادن به دام رادار دشمن پست پرواز کردم وبا بد شانسی ، اتفاقی در تیررس آنها قرار گرفتم .
وقتی که با چتر بزمین مینشست اهالی روستایی در آن منطقه متوجه او شده بودند ، به گمانشان او یک عراقیست ، قصد حمله به اورا داشتند ولی با نزدیک شدن به او فهمیدند که ایرانیست ، جواد زخمی و آسیب دیده شد ، روستائیان او را به منزل بردند و تا رسیدن نیروهای دولتی از او پرستاری و مراقبت بعمل آورده بودند. به علت صدمات وارده مدتی در بیمارستان بستری شد و بعد از بهبودی دوباره به مناطق عملیاتی بازگشت.

جواد سال 1361 نائل به درجه سرهنگی شد و بخاطر شجاعتش در جنگ مسئولیت فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز به او واگذارگردید . بعد از یکسال خدمت در تبریز بعنوان مدیر تجهیزات نیروی هوایی در معاونت طرح و برنامه به تهران منتقل شد . در سال 1365 به شیراز منتقل و سمت فرماندهی تیپ شکاری شیراز به او واگذار گردید. جواد تا پایان جنگ همواره مسئولیتهایی خطیری به خاطر کاردانیش به او واگذار میشد.
با پایان گرفتن جنگ خود را در سال 69 از نیروی هوایی به هواپیمایی ملی ایران هما منتقل کرد ، با تماسی که با او داشتم از حجم زیاد درسها و فشار وقت گله داشت .
جواد با قبول شدن در تمامی امتحانات به ناوگان 727 ایر باس و 747 بوئینگ پیوست. از سال 1992 پروازهای خارجی انجام میداد، خوشحال بود ، از طرفی میتوانست مرتباً به پسر بزرگش کوروش که در آلمان زندگی میکند سر بزند و هم اینکه بعد از 2000 ساعت پرواز با هواپیماهای جنگی آن هم زمان جنگ دیگر وقت استراحت رسیده بود. او تابستانها همسر و فرزنداش را به آلمان میفرستاد و خودنیز پائیز مرخصی میگرفت و چند هفته ای هر ساله پیش ما بود.
تیر ماه سال 77 وقتی که از پرواز رم برمی گردد ، چند روز بعد همسر و پسرش پوریا را به فرودگاه میرساند وآنان را عازم آلمان و بعد از وداع ، با دخترش رُز که درگیر امتحانات دانشگاه بود در تهران میماند.
عصر روز سه شنبه 6 مرداد ماه 1377 احساس ناراحتی در ناحیه چپ سینه میکند و بهمراه رُز به بیمارستان مهر تهران میرود و بعد از معاینات اولیه از او خواسته میشود که برای آزمایشات بعدی شب را در بیمارستان بماند که او نیز ماند، در روز چهارشنبه 7 مرداد ماه یکساعتی به ظهر مانده بود که اثرات سالها جنگ و عملیات جنگی ، او را وادار به آخرین پروازش نمودند .
جواد موقع رفتن فقط 51 سال از عمرش میگذشت.
یادش همیشه به ناز و نیاز
استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز می باشد !

 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱٩
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


به یاد قهرمان جنگ سرتیپ خلبان جواد ورتوان

این زندگی نامه توسط جناب آقای ساسان ورتوان برادر سرتیپ خلبان جواد ورتوان تنظیم شده است که از ایشان سپاسگذارم .

قسمت اول

گـــر بـینی چـو کـوه خامـوش و لـب نمـی جـُنبـانم

بدان همچو آتشفشان عشقت را در دلم می جوشانم    (برادرت ساسان)

 

 

 

سرتیپ خلبان جواد ورتوان

 

سرتیپ خلبان جواد ورتوان  

سرتیپ خلبان جواد ورتوان در  بهمن ماه  سال 1325 در رشت متولد شد، بعد از اخذ دیپلم از دبیرستان امیر کبیررشت، در سال 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و بعد از گذراندن دوره های اولیه پرواز در پایگاه قلعه مُرغی تهران برای تعلیم پرواز با جت به امریکا اعزام شد و بعد از 18 ماه دوره خلبانی را با موفقیت و نمراتی ممتاز سپری کرد. جوادورتوان در سال 48 به عنوان خلبان در پایگاه سوم شکاری همدان به خدمت مشغول شد.

 

سرتیپ خلبان جوادورتوان تا قبل از انقلاب با درجه سرگردی در سمت معلم خلبان هواپیمای ًاف 5 ای ً در خدمت نیروی هوایی بود ودر سال 56 برای دومین بار به آمریکا اعزام وبعد از 6 ماه به ایران بازگشت. بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ جزو اولین خلبانان شرکت کننده در حمله 140 فروندی هواپیمای شکاری نیروی هوایی بود که با شجاعت و دلاوری به تلافی هواپیماهای دشمن صدمات و خسارات زیادی را به تاسیسات عراق وارد نمود.

او داوطلبانه با هواپیمای شکاری اف 5 ماموریتهای فراوانی را در خوزستان به ویژه بر علیه تانکهای متجاوزین عرب و پایگاههای عراق انجام داد.

در سال 59 در یکی از همین ماموریتها به علت اصابت موشک ضد هوایی به هواپیمایش در خاک دشمن ، هواپیمایش صدمه دید، ایشان به  هر شکلی که بود هواپیمای صدمه دیده اش را به ایران هدایت کرد ، با پایگاه دزفول که تماس برقرار کرد، به او گفته شد بعلت وجود هواپیماهای دشمن در منطقه ، پدافند هر هواپیما را که در منطقه آفتابی شود بسویش شلیک میکند و بدین سبب وارد استان کرمانشاهان شد و خواست در بین راه کرمانشاه و اسلام آباد غرب در فرودگاه فرعی اضطراری فرود بیاید، که بعلت ازدحام تردد وسایل نقلیه این کار عملی نشد ، دوباره بطرف دزفول پرواز کرد و به او مجدداً گفته شد که منطقه هنوز نا امن میباشد و او اینبار همدان را انتخاب کرد تا شاید با اندک سوختی که برایش مانده بود به آنجا برسد که در نزدیکی های پُلدختر در استان لُرستان بعلت نداشتن سوخت ،مجبوراً خود را از هواپیما به بیرون پرت کرد . خودش برایمان چنین تعریف کرد:

روز بدی بود با توجه به اینکه تمام اهداف را با موفقیت نابود کردم ، به خاطر نیافتادن به دام رادار دشمن، پست پرواز کردم وبا بد شانسی  در تیررس آنها قرار گرفتم.

وقتی که با چتر بزمین مینشست اهالی روستایی در آن منطقه متوجه او شده بودند ، به گمانشان او یک عراقیست ، قصد حمله به اورا داشتند ولی با نزدیک شدن به او فهمیدند که ایرانیست ، جواد زخمی و مجروح شده بود ، روستائیان او را به منزل بردند و تا رسیدن نیروهای دولتی از او پرستاری و مراقبت بعمل آوردند. به علت صدمات وارده مدتی در بیمارستان بستری شد و بعد از بهبودی دوباره به مناطق عملیاتی بازگشت.

 

جواد ورتوان سال 1361 نائل به درجه سرهنگی شد و بخاطر شجاعتش در جنگ مسئولیت فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز به او واگذارگردید .

 بعد از یکسال خدمت در تبریز بعنوان مدیر تجهیزات نیروی هوایی در معاونت طرح و برنامه به تهران منتقل شد .

 در سال 1365 به شیراز منتقل و سمت فرماندهی تیپ شکاری شیراز به او واگذار گردید. سرتیپ خلبان جواد ورتوان تا پایان جنگ همواره مسئولیتهایی خطیری به خاطر کاردانیش به او واگذار میشد.

سرتیپ خلبان جواد ورتوان روز هفتم مرداد ماه سال 1377 در سن پنجاه و یک سالگی به دیار باقی شتافت.

 

یادش همیشه بنازو نیاز

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۸:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱٦
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


عقابی دیگر پر کشید ...

متاسفانه با خبر شدیم سرتیپ خلبان فتح ا... بایگان از خلبانان قهرمان جنگ که به علت مشکل نا رسایی کلیه در کما به سر می برد .برای همیشه به سوی آسمان شتافت . وی از جمله خلبانان فانتوم بود که حضوری موثر در جنگ داشت . مراسم تشییع پیکرش فردا  مورخه ١١ آبان ١٣٨٧ ساعت هشت و سی دقیقه بامداد از محل سکونتش واقع در شهرک پردیسان برگذار خواهد شد .

روانش قرین رحمت باد .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱٠
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


قهرمانان ملی ایران

قهرمانان ملی ایران زمین

عقاب ها

تهران - مجتمع پردیسان

سه شنبه ٧ آبان ١٣٨٧

 

سرتیپ خلبان صمدی به همراه سرتیپ خلبان عتیقه چی

خلبانان قهرمان جنگ

 

هومن حکمتی یادگار سرلشکر جاویدالاثر خلبان همایون حکمتی

سرتیپ خلبان آزاده جانباز محمد غلامحسینی

سرتیپ خلبان عتیقه چی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۸
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


کاپیتان بایگان در بستر بیماری

متاسفانه با خبر شدیم کاپیتان بایگان ازقهرمانان جنگ خلبان اف چهار به علت مشکلات جسمانی شدید در بستر بیماری به سر میبرد . از کلیه میهن پرستان و ملت قدر شناس ایران تقاضای دعای خیر برای این قهرمان ملی و یادگار دوران جنگ را داریم .

کاپیتان بایگان در بستر بیماری

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٧
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


به یاد سرلشکر خلبان مسعود امیری دربان

به یاد سرلشکر جاوید الاثر خلبان مسعود امیری دربان

نامبرده در مهر ماه سال ١٣۵٩ به همراه سرلشکر جاوید الاثر  خلبان  محمد سبزآبادی برچلو از پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر به سمت آبادان به پرواز درآمدند ولی تا کنون به خانه بر نگشته اند !

 

 بنگر به نور دیده که زند بر آسمان‌ها
                                        به کسی که نور دادش بنمای آشنایی

به یاد سرلشکر خلبان مسعود امیری دربان

سرلشکرجاوید الاثر خلبان مسعود امیری دربان

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/٥
تگ های این مطلب :خلبانان مفقودالاثر


سرگرد خلبان شهید محمد رضا کرمی

بدون شرح !

سرگرد خلبان شهید محمد رضا کرمی

سرگرد خلبان شهید محمد رضا کرمی

روان در گذشتگان راه میهن شاد باد !

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۳:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۳
تگ های این مطلب :خلبان شهید