- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

به یاد قهرمانان نیروی هوایی

به یاد دلاور مردان آسمان ایران که در صحنه پیکار خوش درخشیدند

سرلشکر خلبان شهید علی رضا یاسینی

مرحوم سرهنگ خلبان فتح ا.. بایگان

مرحوم سرهنگ خلبان فتح ا.. بایگان به هنگام دریافت نشان خلبانی در آمریکا 

مرحوم سرهنگ خلبان فتح ا.. بایگان

مرحوم سرهنگ خلبان فتح ا.. بایگان

مرحوم سرهنگ خلبان فتح ا.. بایگان

 

سرهنگ خلبان وحیدی راد در کنار تیمسار ستاری و تیمسار مهدی زاده

سرتیپ خلبان وحیدی راد در کنار تیمسار ستاری و تیمسار مهدی نژاد

 

سرتیپ خلبان وحیدی راد

سرتیپ خلبان وحیدی راد

جمعی از خلبانان نیروی هوایی

سرهنگ خلبان عبدالرضا مرادی

سرگرد خلبان شهید حسین غلامیان که همراه با سروان خلبان کریم ارزاقی در دهلران به شهادت رسید

سرگرد خلبان شهید حسین غلامیان

سرتیپ خلبان رضا اینانلو

سرتیپ خلبان رضا اینانلو

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۳٠
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


 

 

سرهنگ خلبان حسین مددی از قهرمانان جنگ و قهرمانان ملی این آب و خاک می باشد که زندگی نامه و گوشه ای از هزاران خاطراتش را با هم مرور خواهیم کرد.

بدیهی است که ذکر مطالب و استفاده از عکس ها منوط به کسب اجازه کتبی می باشد.

سرهنگ خلبان حسین مددی

 

سرهنگ خلبان حسین مددی

 

گواهینامه پایان دوره پرواز با فانتوم  سرهنگ خلبان حسین مددی

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرهنک حسین مددى در سال 1325 در شهریار متولد شده و بعد از اتمام

دوران دبیرستان وارد نیروى هوایى شده و خدمت خود را اغاز کرده و بعد از کذراندن دوره هاى مقدماتى در سال 1351 وارد دانشکده خلبانى شده و بعد از کذراندن دوره هاى اموزشى مقدماتى یرواز در بایکاه قلعه مرغى تهران در سال 1352 جهت اموزش خلبانى به کشور امریکا اعزام شده و بس از پایان دوره 6 ماهه موفق به اخذ مدارک لازم شده و در سال 1353 به کشور بازکشته و دوره آموزش شکارى- تاکتیکى F-4E را شروع کرده .

بس از بایان دوره اموزشى در گردان 11 شکارى- تاکتیکى مهراباد , به پایگاه سوم شکارى (شاهرخى) منتقل و بس از مدت کوتاهى براى دومین بار به امریکا اعزام شده و این بارجهت دوره تخصصى شناسایى- تاکتیکی E RF-4 .

سرهنک حسین مددى براى دومین بار توانست دوره 6 ماهه شناسایى – تاکتیکى را با موفقیت پشت سر گذاشته و مدارک لازم را اخذ نماید و به کشور مراجعت نماید.

حسین مددى دوران آموزشى را با قهرمانان شجاعى چون شهید ذوالفقارى-شهید نوروزى- سرتیپ جانباز فرسیابى و مرحوم ترابى و دیگر دوستان کذراند.

در سال 1354 به گردان11 شناسایى- تاکتیکى مهرآباد.( تنها گردان شناسایى نیروى هوایى) ملحق شده و پروازهاى شناسایى خود را شروع نمود.

باشروع جنگ تحمیلى بدون شک تمامى یگانهاى ارتش- سپاه- بسیج به شناسایى مناطق جنگى – شهرى- استراتژیک و لوجستیک دشمن جهت انجام عملیات هاى مختلف نیاز داشتند و آن بعهده عقابان تیز بین بود. بدین صورت که قبل از انجام هر گونه عملیات از سوى یگانهاى هوایى- زمینى-دریایى باید مناطق مورد عملیات و اهداف کاملا شناسایى مى شد و بعد نتایج شناسایى در ستاد فرماندهى مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و دستورات عملیات  و چگونگی آن اعم از حملات هوایى-زمینى-دریایى داده مى شد و بعد از انجام حملات هوایى-زمینى-دریایى  بار دیگر خلبانان شناسایى به محل مورد نظر اعزام شده و جهت شناسایى مجدد محل جهت تخمین خسارت و تائید موفقیت نظامى محل را مجددا شناسایى مى کردند.

سرهنک خلبان حسین مددى از ابتداى جنگ تحمیلى پرواز هاى شناسایى خود را شروع کرده وبا وجود تاکید و تلاش یدافند هوایى قوى عراق براى سرنگونى هواییماى شناسایى به دلیل نقش کلیدى و مؤثرو همچنین تعداد معدود انها موفق به انجام ماموریت هاى بسیار خطر ناک و غیر ممکن همراه دیکر دوستان شده که تعداد عملیات هاى موفق و مؤثر ایشان متجاوز از 60 پرواز برون مرزى بوده است.

 که یک نمونه از این عملیات ها, شناسایى منطقه بصره بود. زمانى که هزاران نیروى پیاده در محاصره نیروهاى عراقى قرار کرفته و ارتباط آنها بانیروهاى ایرانى قطع شده و هر لحظه عرصه بر انها تنک تر شده و امکانات پشتیبانى و ارسال مهمات به آنها قطع شده بود. با محاصره نیروهاى ایرانى , ارتش عراق پوشش هوایى خود را بر این منطقه افزایش داده و پدافند خود را در منطقه تقویت کرده و به هیج وجه حاضر به شکسته شدن این محاصره نبود.با وجود تلاش بى وقفه نیروهاى در محاصره براى مقابله و حمایت هوایى جنگنده هاى نیروى هوایى ایران از محل, نیاز به شناسایى کامل مواضع و تجهیزات و نقاط ضعف منطقه محاصره شده بود که دستور شناسایى این منطقه بحرانى از طرف ستاد فرماندهى صادر شده و به گردان 11 شناسایى- تاکتیکى محول شده و براى انجام این عملیات بسیار حساس سرهنگ حسین مددى و یکى از خلبانان با تجربه انتخاب شده.براى انجام این عملیات نیاز بر این بود که از یکى از پایگاه هاى نزدیک به منطقه این عملیات صورت گیرد که پایگاه امیدیه براى انجام این عملیات انتخاب شده و خلبانان شناسایى از تهران به طرف پایگاه امیدیه پرواز کرده و در آنجا در حالت standby قرار کرفته تا در یک فرصت مناسب این عملیات را انجام دهند. بدلیل وجود گشت هاى هوایى متعدد ویى در یى عراقى در منطقه این عملیات چهار روز به تعویق افتاده و در اخر بعد از یک سرى زمانکیرى هاى تاکتیکى که توسط خلبانان و متصدى رادار صورت کرفت, دریک فرصت کوتاه زمانى که کشت هاى هوایى عراقى در حال تعویض و تحویل پست هوایى بودند,خلبانان شناسایى وارد منطقه شده و با شجاعت از یدافند منطقه عبور کرد و منطقه را بطور کامل شناسایى کرده و به یایکاه مراجعت کرده. که بلافاصله نتایج شناسایى و عکسبردارى مورد بررسى قرار گرفته و طى زمان کوتاهى با انجام یک عملیات بزرگ زمینى و هوایى این محاصره شکسته و هزاران نیروى در محاصره نجات پیدا کرده. و بخاطر تمامى این رشادت ها سرهنک حسین مددى  بارها از سوى مقامات کشورى و لشکرى مورد تشویق و سپاس قرار گرفته است .

شایان ذکر است جهت اطلاع بعضى از دوستان که نسبت به هوابیما هاى شناسایى آشنایى ندارند عرض شود خلبانان شناسایى از معدود خلبانانى هستند که هنگام انجام پروازهاى شناسایى همیشه بصورت تک فروندى پرواز کرده و هوابیماى شناسایى(RF-4) هیچ گونه سلاح تهاجمى و یا دفاعى نداشته و تنها دوست و رفیق راه آنها در عملیات ها و نبرد هاى هوایى با هواپیماهاى دشمن , برنده اهنى قدرتمند آنها براى فرار از معرکه بوده است.

شعار معروف خلبانان شناسایى که شما مى توانید بصورت یک PATCH برروى سینه آنها مشاهده کنید حاکى این واقعیت مى باشد:

UNARMED-ALONE-UNAFRAID                        

سرهنک حسین مددى در سال 1363 بعنوان رئیس آموزش شکارى منطقه هوایى مهرآباد منصوب شده و تا سال 1370 در این سمت باقى ماند.

همجنین در سال 1366 به فرماندهى پایگاه یازدهم زاهدان منصوب شده و به مدت یکسال در این سمت باقى ماند.

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢۳
تگ های این مطلب :خلبانان هواپیمای شناسایی و تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی


دانشجویان خلبانی در سال 1350

دانشجویان خلبانی در سال 1350

 

You can find the advertisement at 1350 about the first cadets that graduated their primary piloting course in Iran and be ready for additional courses in out of Iran.

.Meanwhile this picture was taken from on the magazine

 

ایستاده از راست به چپ : بهادریان – ملکی –رخ فراز – چمنی – مدیر عملیات(باشگاه)- ربیعی – حسینی ( پیاده) – کریمی –پوردانش

نشسته از راست به چپ: تنگستانی فر –ستوده باران – طهوری – محزون – پورثابت – ابطحی – ضیمران – علیمرادی – آنت - رحیمی  


 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢۱
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


خلبانان گردان 31 شکاری همدان

خلبانان گردان 31 شکاری همدان در سال ١٣۶٢

خلبانان گردان 31 شکاری همدان در سال ١٣۶٢

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٢:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱٦
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


مراسم یاد بود سرهنگ خلبان ارسلان مرادی

ضمن تشکر از کلیه دوستان و سروران گرامی که در مراسم یاد بود سرهنگ خلبان ارسلان مرادی شرکت کردند به اطلاع می رساند که مراسم یاد بود این بزرگوار از طرف خانواده این عزیز در رستوران  گل سرخ واقع درخیابان شیخ فضل ا... نوری خیابان سازمان آب امروز پنج شنبه مورخه ١۴ آذر ١٣٨٧ از ساعت ١٩ به صرف شام برگزار خواهد شد .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱٤
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


توضیحات

با سلام در این قسمت به پرسشهای چند تن از دوستان پاسخ خواهم داد :

۱- به زودی زندگی نامه سرهنگ خلبان ارسلان مرادی را در سایت خواهم نوشت.

۲- عملیات Bail Out  عملیاتی است که خلبان به علت عمل نکردن سیستم خودکار خروج از کابین هواپیما . به صورت دستی اقدام به خروج از هواپیما می نماید .مانند کاری که خلبانان جنگ جهانی دوم انجام می دادند . اما آنها کجا و هواپیماهای مافوق صوت مثل فانتوم کجا ؟! بدین صورت که خلبان پس از عدم انجام خروج اضطراری بعد از رهایی از بند ها یی که به او وصل شده اند . به کمک نیروی جسمانی خود و انجام یک سری مانور ها در سرعت و فشاربالای باد از کابین جدا می شود.در آینده توضیحات بیشتری خواهم نوشت.

3- خلبان منصور باریکانی از خلبانان F5E بودند که در عملیات فتح خیبر از پایگاه تیریز به پرواز در آمدند که متاسفانه به شهادت رسیدند .

 

ادامه مطلب   
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱۳
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


مراسم یاد بود سرهنگ خلبان ارسلان مرادی

 

خلبانان قهرمان جنگ به یاد هم پرواز خود بودند ...

تهران ١٠آذر ١٣٨٧ مسجد نظام مافی

 

 

از راست : ١- شیرچی ٢- پرتوی ٣- ۴- دهنادی ۵- قدیری ۶- عتیقه چی ٧- طوسی ٨- اقدام ٩- غلامحسینی

ایستاده از راست : ١- مولایی ٢- ٣- محمد زاده ۴- صمدی ۵- عبدالاهی ۶- ٧- ٨- ضرابی ٩- رمضانی ١٠ -  ١١-١٢براتپور ١٣- سلیمانی

نشسته از راست : ١- ٢- قره باغی ٣- عتیقه چی ۴- ۵-  ۶- محققی ٧- غفاری ٨- اینانلو ٩- سراملکی

مراسم یاد بود سرهنگ خلبان ارسلان مرادی

 

تیمسار مافی  و عتیقه چی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱٢
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


عقابی دیگر پر کشید

هو الباقی

بلند آسمان جایگاه من است

رفتن حدیث تلخی است وما امروز راوی چنین حدیثی هستیم

سرهنگ خلبان ارسلان مرادی 

متاسفانه با خبر شدیم که سرهنگ خلبان ارسلان مرادی از قهرمانان جنگ امروز  ٨آ ذر١٣٨٧ به علت بیماری دار فانی را وداع گفتند. وی  از اسطوره های قهرمان جنگ های هوایی در دنیا و ایران بود . این دلاور در شهریور سال ١٣٢٧ در کرمانشاه دیده به جهان گشود . وی که مظهر افتادگی و صداقت بود به ابدیت پیوست تا رفت تا در پیوستگی به علی علیین سجایای انسانی خویش را ماندگار سازد.

 

وی جزو انگشت شمار خلبانانی است که در دنیا عملیات مرگ آفرین Bail Out را انجام داده است و از این نظر در ایران تنها نفر انجام دهنده این عملیات مرگ آفرین می باشد.

مراسم ختم این پهلوان و بزرگ مرد آسمان ایران در تاریخ یکشنبه 10 آذر 1387 از ساعت  14:30 لقایت 16:00 در مسجد نظام مافی واقع در خیابان کاشانی بعد از چهار راه جنت آباد منعقد می باشد.

ضمنا سایر مراسم در زادگاهش (کرمانشاه)برگزار خواهد شد .

حضور شما سروران گرامی پاسداشت ارزش های والای انسانی اوست .

از طرف خاندان مرادی - شهبازیان و سایر خانواده های عزا دار و کانون خلبانان ایران

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٥:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۸
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


به یاد سروان خلبان شهید ابراهیم بازرگان

 

به یاد سروان خلبان شهید ابراهیم بازرگان

عقاب تیز پروازی از دیار شیراز

 

خلبان شهید ابراهیم بازرگان (سمت راست) فوتبالیست ماهر و تیزی بود... عکسی را که مشاهده می کنید به سال ١٣۵٩ در زمین فوتبال پایگاه چهارم شکاری دزفول به همراه آقای شاهی گرفته شده است .وی از خلبانان شجاع F 5E بود که در یک پرواز Scramble بر فراز اهواز مورد اصابت موشک هواپیمای عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید. 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٧
تگ های این مطلب :خلبان شهید


به یاد دلاور مردان حماسه ساز 7 آذر 1359

به یاد دلاوری های بزرگ مردان آسمان و دریای ایران و حماسه سازی ٧ آذر ١٣۵٩ ضمن تبریک به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش خاطراتی از سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی خدمتتان تقدیم می نمایم.

 امیدوارم که در استفاده از مطالب شرافت سربازی خود را حرمت نهیم .

 

سرهنگ خلبان منوچهر شیرآقایی:
روزی با چند نفر از همکاران در «دیسپچ » نشسته بودیم . هوا زیاد مساعد نبود . در این حال جناب یاسینی وارد شد و گفت :- منوچهر! یک مامویت مهم پیش آمده بلند شو بریم!
-
جناب سروان چه ماموریتی ؟
-
الآن اعلام شد دو فروند ناوچه اوزای عراقی در حال حرکت به سوی البکر هستند که از آنجا می خواهند کشتی های تجاری ما را مورد هدف قرار دهند .
من هم اطاعت کرده و از جایم برخاستم و با هم به سوی هواپیما رفتیم . هواپیما به 4 فروند موشک راداری هوا به زمین (ماوریک) مجهز شده بود . آن را روشن کرده و به سوی باند پروازی حرکت کردیم . وقتی به سر باند رسیدیم ، به شهید یاسینی گفتم :
-
آقا رضا! من با این نوع موشک اصلا تمرین نداشته ام و بلد نیستم که چطور روی هدف قفل می شود .
-
چطور؟
-
من تازه روی هواپیمای «اف – 4» آمده ام و فقط چندین سورتی ( دفعه ) کابین عقب پرواز کرده ام.
جناب یاسینی با خونسردی گفت :
-
چرا زودتر نگفتی ؟ حالا اشکال نداره در مسیر چندین بار تمرین می کنیم ت یاد بگیری .پس از این مکالمه ، هواپیما به سوی باند پروازی خزید و لحظه ای بعد بالای آبهای نیلگون خلیج فارس قرار گرفتیم . می دانستم که این خلیج ِ همیشه فارس ، به کرات شاهد هنرنمایی دلاور جنگ ( شهید یاسینی ) بوده و به سبب مهارتی که وی در زدن موشک «ماوریک » داشت ، نیروی دریای عراق را به کلی فلج کرده بود و اعماق خلیج فارس را گورستان ناوچه های اوزای این کشور کرده بود . رفته رفته اوج گرفتیم و با ارتفاع نسبتا زیادی از روی جزیره خارک می گذشتیم که جناب یاسینی گفت :
-
منوچهر! بغل اسکله آذرپاد(اسکله خودی)، آن کشتی سوپر تانکر را می بینی ؟
-
بله می بینم
-
برای تمرین ، رادار موشک را روی آن« قفل» کن! ولی خیلی مواظب باش که شلیک نکنی.
-
اطاعت می شود .
در این موقع ، هواپیما را در وضعیتی قرار داد که کشتی خودی در دید رادارم قرار گرفت به نرمی هواپیما را در حالت شیرجه قرار داد تا من طریقه قفل کردن ِ آزمایشی را ، تمرین کنم . با دقت شروع به تنظیم رادار موشک روی کشتی کردم ولی هر کاری کردم ، قفل نشد . گفتم :
-
آقا رضا! قفل نمی شود .
-
دستت را به حالت افقی با کابین بگیر و ... بعد قفل کن .
-
هر کاری می کنم قفل نمی شود .
-
مسیرمان را ادامه می دهیم . باز هم کشتی هست ، روی آنها تمرین می کنیم .
در مسیر، چندین کشتی تجاری و تانکر نفت وجود داشت که جناب یاسینی روی آنها شیرجه می زد و می گفت : « عمل قفل کردن را تمرین کن ولی نمی توانستم و هر لحظه بر هیجان من افزوده می شد ، طوری که از فرط عرق تمام بدنم خیس شده بود . در این لحظه جناب یاسینی با کلام گیرای خود گفت :
-
آقا منوچهر !نگران نباش اگر روی هدف نتوانستی این کار را بکنی ، من خودم انجام می دهم .
شهید یاسینی از مهارت پروازی خوبی برخوردار بود ، بطوری که وقتی نزدیک هدف رسیدیم ، آنقدر ارتفاع را کم کرده بود که چند متری روی آب پرواز می کردیم و من از آینه بغل کابین می دیدم گازهای خروجی اگزوز هواپ=یما روی آب ، مثل کشتی خط می انداخت و همچنان به پیش می رفت که یک لحظه یکی از ناوچه های اوزای عراق به چشمم خورد ، ناوچه از خورعبدالله به سوی اسکله البکر در حال حرکت بود . گفتم :
-
آقا رضا ! ناوچه ، سمت چپ در حال حرکت است .
-
الآن حسابش را می رسیم.
خدمه ها ناوچه با مشاهده ما شروع به تیراندازی کردند . چون برای زدن موشک ارتفاع کم بود ، لذا اوج گرفته و بالا آمدیم و در حالت شیرجه 5 درجه قرار گرفتیم . جناب یاسینی در همان لحظه گفت :
-
منوچهر قفل کن !
با وجود اینکه سرعتمان زیاد بود ، با هیجانشروع به تنظیم رادار موشک کردم . سریع قفل شد و متعاقب آن موشک خود به خود شلیک شد .
جناب یاسینی گفت :
-
چرا زود شلیک کردی ؟ بعد از عمل قفل شدن باید یک سری پارامترها را در نظر می گرفتی و بعد شلیک می کردی .
-
من فقط عمل قفل را انجام دادم
-
حتما دستت به شاسی شلیک موشک روی دسته کنترل فرمان خورده ؟!
-
نه دست نزده ام .
موشک رها شده بود و همچنان به پیش می رفت ، تا اینکه به پاشنه ناوچه جنگی خورده و انفجار مهیبی ایجاد شد . ناوچه تعادل خود را از دست دا د و با این انفجار تیراندازی ضدهوایی از عقب ناوچه هم قطع شد ، اما از قسمت سینه ناوچه تیراندازی ادامه داشت .
با یک گردش دیگر ، هدف ، رو به رویمان قرار گرفت و من تا دومین موشک را روی آن قفل کردم ، بدون اینکه اقدامی برای زدن موشک کنم ، باز خود به خود رها شد و به سمت هدف رفت . جناب یاسینی گفت :
-
موشک را زود نزن !
در جوابش گفتم :
-
من نزدم ، موقعی که رادار موشک روی هدف قفل می شود ، خودش رها می شود .
سومین و چهارمین موشک هم بعد از قفل شدن خود به خود رها شد و به ناوچه دوم که به حمایت از ناوچه اول آمده بود ، اصابت کردند . حدود 10 دقیقه بالای ن دو ناوچه پرواز کردیم تا اینکه کاملا به قعر آب فرو رفتند . ما نیز که ماموریتمان به اتمام رسیده بود ، برگشتیم و در پایگاه به زمین نشستیم . بعد از نوشتن عیب سیستم موشک روی کارت ( فرم ) به عملیات پایگاه رفتیم . هنوز ساعتی نگذشته بود که عیب هواپیما به وسیله پرسنل فنی مشخص و معلوم شد که سیستم موشک اتصالی داشته و با قفل شدن رادار ، موشک عمل می کرده است .
شهید یاسینی نگاهی به من انداخت و گفت :
-
اگر روی کشتی های خودی قفل می کردی می دونی چی میشد؟!
-
من فکر می کنم امداد غیبی بود که قفل نمی شدند.
-
می دونی آقا منوچهر! اگر خدا بخواهد کاری انجام بشود ، می شود و اگر نخواهد نمی شود. همان طور که خداوند فرموده است وَ ما رَمَیت َ اِذ رَمَیت َ و لکِن الله رَمی»

 

 

 

 

 

 

 

خدا را شکر که خاطره ای گفتید


صادق صالح بابا:
در پایگاه بوشهر خدمت می کردم و مسئولیت شعبه برق را به عهده داشتم . روزی در معیت جناب سرهنگ یاسینی به سوی شهر می رفتیم . رادیوی ماشین روشن بود و سرود خلبانان ، قهرمانان که به مناسبت روز نیروی دریای و حماسه ناوچه پیکان در نبرد با ناوچه های عراقی ساخته شده است پخش می شد . نگاهی به چهره جناب سرهنگ یاسینی انداختم . حالتش برایم عجیب بود . هر چند مایل بودم از آنچه در درونش می گذشت با خبر شوم ، ولی از طرفی نمی خواستم که با سوالم او را از آن حالت خارج کنم . ناگاه خود لب به سخن گشود و گفت :
-
صادق ! خاطره این روز به یاد ماندنی هرگز از ذهنم محو نمی شود .. در آن روز تاریخی بلایی بر سر ناوچه های عراقی آوردیم که در تاریخ جنگ و جنگهای هوا به دریا، بی نظیر بود .
روزی که همچون برگ زرینی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس ملت شریف ایران می درخشد . در این روز ، به طور معجزه آسایی موفق به سرنگون کردن 3 فروند از هواپیماهای پیشرفته عراق شدیم و 7 ناوچه آنان را نیز به قعر آبهای خلیج فارس فرو فرستادیم . سرخوش و شادان از عملیاتی جانانه در پوست خود نمی گنجیدیم . برای بررسی دقیق از میزان موفقیتهای به دست آمده 2 یا 3 بار پی در پی بر فراز منطقه به پرواز در آ»دیم . بار دیگر با هواپیماهای دشمن بعثی در گیر شدیم . دو فروند هواپیمای خودی بلافاصله از پایگاه برخاسته و چونان فرشتگان نجات به یاریمان شتافتند . هنوز دقایقی از شروع درگیری هوایی نمی گذشت که بار دیگر نصرت خداوند شامل حالمان شد و موفق شدیم یک فروند از هواپیماهای آنان را بزنیم . با سرنگونی چهارمنین هواپیما رعب و وحشت زیادی بر آنان مستولی شده بود ، به طوری که دست و پای خودشان را گم کرده بودند و چاره ای جز گریز نداشتند . با دستپاچگی سمت کویت را پیش گرفتند و از منطقه گریختند .
تا آن زمان چند بار از او خواسته بودم تا خاطره ای از ماموریتهای جنگی اش را برای بگوید ولی هر بار به طریقی طفره رفته بود . من که تا آن موقع سراپا گوش بودم و دل به خاطره شیرینش داده بودم ، خندیدم و گفتم :
-
جناب سرهنگ ! خدا را شکر که فرصتی پیش آمد و بالاخره خاطره ای برایم گفتید

.

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٥
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی


سرلشکر خلبان علیرضا یاسینی

به یاد سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی

اهل نخل و غروب

آبادان

 به یاد سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢
تگ های این مطلب :خلبان شهید