- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

عکس های خلبانان گردان 11 شناسایی

عکس های خلبانان گردان ١١ شناسایی

قسمت نخست

با تشکر فراوان از سرتیپ خلبان پرویز خوش سیما جهت ارسال عکس ها

 

 

 

عکس های خلبانان گردان 11 شناسایی

سرتیپ خلبان خوش سیما در دوران آموزش خلبانی در آمریکا

 

خلبانان ایرانی

دوره آموزش پرواز

 

ایستاده از راست : 1- حسین میرابی 2- شهید حسین طیارزاده ( همراه با فولاد داوودی شهید شد ) 3- پرویز خوش سیما

 

 

ایستاده از راست :1- ابراهیم نژاد 2- میرابی 3- خوش سیما 4- شهید پولاد داوودی  5- شهید نوروزی  ( همراه فریدون ذوالفقاری شهید شد )6- مرحوم ترابی 7- جانباز فرسیابی ( همراه با شهید نادری نیا بود که بعد از Eject یکی از چشم های خود را از دست داد )  8- جولانیان 9-غنی نژاد 10- بحرینی

 

 

از چپ :  1- ابراهیم نژاد 2- شهید طیار زاده 3- الهی 4- خوش سیما 5- جولانیان

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۳٠
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبان شهید و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی


خلبانان پایگاه هشتم شکاری اصفهان

 

Iranian Tom Cat Pilots

Part 2

With Specisl Thanks From Mr Mardani

Iranian pilots

 

Iran F14 Pilots In Isfahan

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٩:۳۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٦
تگ های این مطلب :iranian pilots و تگ های این مطلب :f14 pilots و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی


به یاد سرلشکر جاویدالاثر خلبان علی اصغر بهنیا

یوسف من پس چه شد پیراهنت     بر چه خاکی ریخت خون روشنت ؟

 به یاد سرلشکر جاویدالاثر خلبان علی اصغر بهنیا

سرلشکر جاویدالاثر خلبان علی اصغر بهنیا

وی که از خلبانان اف 5 بود  در تاریخ 12 شهریور 1366 به قصد عملیات برون مرزی از پایگاه چهارم شکاری دزفول به پرواز در آمد ولی دیگر به خانه برنگشت .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٩:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٦


خبر سلامتی سرتیپ خلبان احمد بصیریان

خوشبختانه به اطلاع می رساند اولین مرحله از جراحی سرتیپ خلبان احمد بصیریان که جراحی جهت از بین بردن سرطان ریه در ایشان بود با دعای خیر شما دوستداران قهرمانان ملی ایران با موفقیت انجام شد . به یاری پروردگار پس از بهبودی مرحله دوم که عمل جراحی کمر می باشد انجام خواهد شد .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٩:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٦
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی


خاطرات سرتیپ خلبان روح الدین ابوطالبی

خاطرات سرتیپ خلبان روح الدین ابوطالبی از دوست و همرزم خود سرتیپ خلبان شهید علی رضا یاسینی

 

چند سالی را از نظر خدمتی با ا و فاصله داشتم ، دورادور از حال ایشان با خبر می شدم و با هم در تماس بودیم تا اینکه در سال

1366 ، در پایگاه بوشهر همکار شدیم . ایشان فرمانده پایگاه بودند و من نیز به عنوان معاون عملیات پایگاه خدمت می کردم .
هر چند مسئولیتهای مختلف مدیریتی را تا قبل از آن تاریخ عهده دار بودم ، ولی آنچه به عنوان خصوصیت های فردی در بحث مدیریت یاد گرفتم ، از زمانی بود که با ایشان کار می کردم
.
قبل از اینکه فرمانده پایگاه بوشهر شود ، فرماندهی دو پایگاه همدان و چابهار را تجربه کرده بود و با کوله باری از تجربه عهده دار فرماندهی پایگاه بوشهر شده بود . علاوه بر رابطه دوستی که بین ما حاکم بود ، به سبب مسئولیتی که داشتم درطول مدت شبانه روز که بیش از 14 ، 15 ساعت کار و تلاش خستگی ناپذیر می کرد ، دست کم 6 ساعت آن را با هم بودیم
.


شهید یاسینی فرماندهی مجرب، پخته و کاردان بود . نسبت به کارهایی که انجام می داد ، معتقد و متعهد بود. در تصمیم گیری هایش هیچ گاه استیصال وجود نداشت . به ندرت تشتت فکری و تردید در تصمیم گیری هایش مشاهده می شد . به آنچه می گفت و انجام می داد ، ایمان راسخ داشت . در سیستم مدیریتی ایشان ، طیف بسیار گسترده ای از نیروهای انسانی ، مسئولان و مئوسین مختلف وجود داشت که هر یک را به طریقی جذب کرده بود . به همین سبب ، اطلاعات بسیار وسیعی راجع به زیر مجموعه خودش داشت که نشان از همین ارتباط صحیح با افراد بود
.
آنقدر جاذبه داشت که نیروهای تحت امر وی ، چون کانونی از محبت و عاطفه به او احساس نیاز می کردند و این مسئله در زمینه مدیریت از نکات مهم و موثر است و از ویژگی های یک مدیر موفق است که بتواند طوری عمل کند تا کانون توجه و علاقه بوده و بیشترین ارتباط فکری و عاطفی دورن سیستم مدیریتی به او ختم شود
.
یکی از افکار و باورهای مدیریتی اش این بود که بایستی به پرسنل و روحیه آنها و نیازهای درونی شان ولو در مسائل و مشکلات شخصی رسیدگی و آنها را هدایت و کمک کرد
.
شهید یاسینی ، فردی جدی در کار بود و تا حدودی در انجام کارها و مسئولیتها سختگیر. دارای جاذبه و دافعه بود .

 

هم پرسنل را جذب می کرد و هم برای اینکه نزدیکی های بی مورد باعث لوث شدن کارها نشود ، هوشیارانه رعایت می کرد و همواره توازنی در ارتباطات نگه می داشت تا کسی را خیلی نزدیک و یا خیلی دور نگه نداشته باشد .

 اعتقاد داشت که چنانچه پرسنل از نظر جسمی و روحی تقویت شوند و محیط مناسبی برای ورزش و تفریحات سالم داشته باشند ، در بالا بردن روحیه خدمتی آنان می تواند موثر باشد

. از این رو یکی از کارهای ماندنی ایشان در پایگاه بوشهر این است که با دست خالی ، با قول مساعدی که از تیمسار ستاری گرفته بود ، یک مجموعه ورزشی بسیار گسترده ای را در پایگاه بوشهر بنا نهاد که در منطقه محرومی همانند بوشهر زبانزد شد . ساخت این مجموعه که توفیق همکاری باآن شهید عزیز را داشتم ، کمتر از 5 ماه طول کشید و مجموعه ای است که در ان امکانات ورزشی در اغلب رشته ها موجود است .

 

شهید یاسینی انسانی رئوف بود 

. ظاهر و باطنش یکی بود و هیچ وقت در کارش تظاهر جایگاهی نداشت . جایی که احساس می کرد ممکن است حرکتش ذره ای رنگ تظاهر به خود بگیرد ، ترجیح می داد آن حرکت را انجام ندهد

دروغ و خلاف از زبانش هرگز شنیده نمی شد.

 از این رو پرسنل تحت فرماندهی اش با اطمینان قلبی به گفته هایش مطمئن بودند ، زیرا هر حرفی که می زد ، به آن عمل می کرد.

 هر گاه مشکلی برای فردی به وجود می آمد و او از آن مطلع بود ، ظاهرش را نگه می داشت ، ولی به جد در رف مشکل آن فرد می کوشید تا اینکه آن را رفع می کرد .

  کارهایی را که انجام می داد ، خیلی دوست نداشت به نمایش گذارده شود و همواره سعی می کرد تا به صورت عادی جلوه کند .

 انسانی بسیار خاکی و خودمانی ، اما دارای جاذبه و دافعه به نسبت معین بود  به مولای متقیان ، حضرت علی (ع) خیلی ارادت داشت و همواره سعی می کرد رهرو آن امام بزرگوار باشد . به همین سبب ، در بین مجموعه های ورزشی به زورخانه ، که در آن یاد و نا م حضرت علی (ع) زیاد برده می شد علاقه شدیدی داشت و هر گاه فرصت می کرد در آنجا حضور می یافت .  به زندگی فردی و خانواده اش بسیار علاقه مند بود  

 

. از نظر عاطفی ارتباط خوبی با خانواده اش داشت و روی هم رفته از یک زندگی منسجم و قابل تقدیری برخوردار بود.  به راهی که می رفت معتقد بود و ارتقاط وی با خالق باریتعالی بسیار قوی بود . ماموریت های مختلف را به همین دلیل براحتی انجام می داد و هرگز مایوس نبود و در بدترین شرایط که دیگران از کوره در می روند خونسرد بود و خود را و سرنوشت خویش را در دست خداوند و خواستهای الهی می دانست و به هیچ وجه با آن مبارزه نمی کرد و تسلیم محض بود .

خنده های وی در این گونه شرایط به دیگران احساس آرامش می داد 

. از خصوصیات وی این بود که هر گاهبه او بدی می شد ، با خوبی آن هم بیش از حد معمول پاسخ می داد و در این راه سعی وافر داشت و عکس العمل های او نسبت به این گونه مسائل عبرت آمیز بود و حتی در پی آن نبود که عکس العمل خود را مطرح نموده و یا پاسخ آن را دریافت کند . به امید خشنودی و اجر الهی نیکی می کرد

  زمانی که در بوشهر با ایشان همکار شدم ، بخش اعظم پروازهای جنگی اش را انجام داده بود . هر چند اوصاف او را از زبان دوستان شنیده بودم و به عشق و علاقه وصف ناپذیرش نسبت به پرواز آشنا بودم ، ولی در مدتی که تا پایان جنگ باقی مانده بود ، خود دیدم که چگونه عاشقانه پروازهای جنگی را انجام می داد

خلبانی شجاع و نترس بود که از هیچ ماموریتی ، هراس به دل راه نمی داد . هنگام عملیات چنان خونسرد بود که گویی پروازی معمولی انجام می دهد . به همین دلیل در دوستان این باور به وجود آمده بود که هیچ گاه یاسینی مورد هدف قرار نخواهد گرفت . هر چند پروازهای زیادی انجام داده بود ، اما هرگز نشد که از زبان خودش در باره ماموریتهایش سخنی بشنوم و یا اینکه از تعداد و چگونگی ماموریتهایش صحبت کند .

اواخر جنگ بود که به عنوان معاون عملیات پایگاه بوشهر، برنامه ریزی کرده بودم تا پروازهایی را در منطقه فاو انجام بدهیم

 

. عراق برای بازپس گیری فاو دست به عملیات گسترده ای زده بود . هدف از این پروازها زدن عقبه دشمن و نیروهای کمکی آنان بود تا بلکه بتوانیم در پناه بمبارانهای مکرر، نیروهای خودی را سالم برگردانیم تا اسیر نشوند .  یکی از خلبانان را در برنامه پروازی قرار دادم و پس از آن به ترتیب خلبانان بعدی را تعیین کرده بودم . حدود 10 دقیقه مانده به شروع نخستین پرواز ، شهید یاسینی که در آن موقع فرمانده پایگاه بود ، در حالی که خود را به چتر و کلاه مجهز کرده بود وارد « آلرت » شد . رو به من کرد و گفت :

کی نوبت ماست ؟

گفتم

برای پرواز شما برنامه ریزی نشده مگر اینکه دستور بفرمایید

!در حالی که می خندید ،گفت :

بریم استارت بزنیم هواپیما را ببینیم بلدیم یا یادمان رفته

اصرار ما برای جلوگیری از پرواز ایشان موثر نیفتاد و به طرف نخستین هواپیما که آماده برای پرواز بود ، رفت و در چشم به هم زدنی درون کابین قرار گرفت 

. این عمل وی باعث روحیه گرفتن سایر دوستان پروازی شد . به گونه ای که برای رفتن به ماموریت از هم سبقت می گرفتند  در آن روز، هر ده دقیقه یک بار تعدادی از هواپیماها را روانه منطقه می کردیم  . شهید یاسینی در آن روز دو بار ماموریت جنگی انجام داد .
.
:

 

روان درگذشتگان راه میهن شاد باد .

 


 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٩:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٤
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان شهید و تگ های این مطلب :خاطرات خلبانان


Iran F14 Pilots

 

Iran F14 Pilots

Part 1

 With Special Thanks From Mr Mohsen Mardani

Iran F14 Pilots

Naval Aviation School Command

 

From Left To Right

Upper Row

 Malekloo , Mardani ( Ghodratollah ) , Tahmasebi , Masoomparast , Shahbande

Down Row 

  Kaamrani , Askarifard, Biouk

 Ghodratoola Mardani   F14 Pilot

 

Iran F14 Pilots

 

From Left  To Right

Paashazadeh , Mardani , Masoomparast , Eliasi

 

  

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢٠
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :iranian pilots و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :ّّخلبانان اف 14


عکس سرتیپ خلبان شهید غفور جدی اردبیلی

عکس سرتیپ خلبان شهید غفور جدی اردبیلی

 

بدون شرح !

 

عکس سرتیپ خلبان شهید غفور جدی اردبیلی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ٧:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱٧
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبان شهید


عکس خلبانان نیروی هوایی در سال 1345

عکس خلبانان پایگاه سوم شکاری در سال ١٣۴۵

زمانی که هواپیماهای F 5 در همدان بودند

عکس خلبانان نیروی هوایی در سال 1345

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱۳
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :iranian pilots


خلبانان آزاده فانتوم

از نگاه یاران به یاران ندا می رسد     دوره رهایی رهایی فرا می رسد

 

خلبانان آزاده فانتوم که برای عزت و شرف این آب و خاک ١٠ سال در بند اسارت دولت عراق بودند و با سرافرازی به آغوش میهن بازگشتند .

از راست به چپ :

سرتیپ خلبان آزاده اکبر صیاد بورانی - سرتیپ خلبان آزاده یوسف احمد بیگی - سرتیپ خلبان آزاده حدادی

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٩
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبان آزاده و تگ های این مطلب :کانون خلبانان ایران و تگ های این مطلب :رویداد های نیروی هوایی


به یاد سرتیپ خلبان شهید داریوش ندیمی

به یاد سرتیپ خلبان شهید داریوش ندیمی

این شهید بزرگوار که فوتبالیست ماهری نیز بود  در تاریخ 25 مهر ماه 1359 به قصد زدن پل العماره به همراه علی رضا رستمیان به پرواز در آمد که متاسفانه مورد اصابت پدافند قرار گرفت . بقایای پیکر سرتیپ خلبان داریوش ندیمی در سال 1370 به میهن باز گردانده شد ولی از سرنوشت کمک خلبان ایشان علی رضا رستمیان اطلاعاتی در دسترس نیست . در عکس سرتیپ خلبان فریدون صمدی به همراه داریوش ندیمی درپای

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱/٢
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبان شهید


کاپیتان رضا طهماسبی نیز پر گشود

متاسفانه مطلع شدیم کاپیتان رضا طهماسبی ( خلبان F 14 ) از بین ما پرواز کرد . مراسم روز سوم آن سفر کرده در تاریخ 4 /1/1388 از ساعت 15 لغایت 17 در مسجد کربلا در اتوبان صدر بر گزار خواهد شد .

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱/۱
تگ های این مطلب :قهرمانان نیروی هوایی و تگ های این مطلب :خلبانان نیروی هوایی