- = پروازي ديگر = -

اولین وبلاگ تخصصی خلبانان نیروی هوایی - خاطرات - زندگی نامه - عکس - خلبانان شهید و مفقود الاثر - خلبانان قهرمان جنگ - تاریخ آغاز فعالیت : 6 دی 1383

 

و بدين سان در شيپور جنگ دميده شد ...

 خلبانان F14 پايگاه هوايي اصفهان در سال 1359 سرلشكر خلبان عباس بابايي نفر اول ايستاده از سمت چپ

برخيز كه دشمن به ديار آمده امروز           اي شير دلان وقت شكار آمده امروز

  برخيز كه از دشمن آشفته بپرسيم             در خاك دليران به چه كار آمده امروز

 

فكر حمله به ايران چيزي نبودكه در ماههاي منتهي به آغاز جنگ به فكر صدام رسيده باشدبلكه يك تصميم قديمي مشترك بين ايادي شرق و غرب و مزدور آنها صدام بود.امري كه سالها روي آن كار شده بود ،با انجام بررسي ها و كارشناسي هاي نظامي و اقتصادي و سياسي .همه و همه حاكي از پيروزي عراق بر ايران در كمتر از يك ماه بود.

 

در حالي كه درگيري هاي شديدي مرزي در جنوب و غرب كشور همچنين در دريا از فروردين 1359 شروع شده بود عراق در يك هجوم وحشيانهدر روز 31 شهريور 1359 پايگاههاي نظامي و فرودگاههاي غرب و جنوب ايران را بمباران كرد. جنگي كه 2850 روز در جبهه اي به وسعت 14 هزار كيلومتر مربع به طول 1300 كيلومتر و در مناطقي تا عمق 80 كيلومتري عمق عراق رخ داد.

صدام كه در تاريخ 20/6/1359 در جمع وزراء خارجه كشورهاي عرب درخواست كمك و ياري كرده بود ، در تاريخ 27/6/1359 جلوي دوربين هاي تلويزيوني ، قرارداد تعيين حدود مرز هاي ايران و عراق كه به قرارداد 1975 الجزاير معروف بود را پاره كردو آن را به طور يكجانبه ملغي نمود. صدام حسين تكريتي در روز 31 شهريور 1359 شخصا در جبهه اي نزديك بصره اولين گلوله توپ شوم جنگ را به ايران شليك كرد.

متجاوزين عراقي ساعت 5 بامداد 31 شهريور به طرف جزيره مينو حمله كردند و پس از آن در ساعت 13:45 با 6 فروند ميگ 23 به فرودگاه اهواز حمله كردند.

در همين لحظات (ساعت 14:40 ) سه فروند ميگ 23 به فرودگاه تهران حمله كردند كه تخريب چنداني به دنبال نداشت. به دنبال آن بلافاصله فانتوم هاي پايگاه يكه شكاري كه در شيفت آلرت بودند به پرواز درآمدند .

هدف بعدي شهر همدان و پايگاه سوم شكاري بودكه در ساعت 14:45 به وسيله چهار فروند ميگ 21 و شش فروند سوخو صورت گرفت . ميگ ها به باند پايکاه شاهرخي همدان آسيب رساندند و بمبي هم به درون انبار مهمات پرتاب كردند كه عمل نكرد . درست به هنگام بازگشت اين شش ميگ ، سه فروندآنها توسط پرسنل پدافند سرنگون شدند كه خلبان يكي از آنها به اسارت درآمد.

در ادامه هواپيماهاي عراقي به شهرهاي اسلام آباد ، كرمانشاه و بوشهر حمله كردند.پايگاه هوايي تبريز مورد حمله هشت ميگ عراقي قرار گرفت . خلبانان پايگاه تبريز يك فروند از شش فروند ميگ مهاجم به سنندج را مورد اصابت قرار دادند.

اما اين تهاجم بي شرمانه بي پاسخ گذاشته نشد. تنها دو ساعت بعد از حمله به پايگاه ششم شكاري تيز پروازاني چون شهيد ياسيني، شهيد خلعتبري ، شهيد طالب مهر ، شهيد اكرادي ،سپيد موي آذر  پاسخ كوبنده اي به اين تجاوز ها دادند. آنها پايگاه نظامي الاشعيبيه  ، كوت ، بندر نظامي بصره و ام القصر را مورد اصابت بمب ها و موشك هاي خود قرار دادند.يك چنين حمله دندان شكني هم از طرف خلبانان گردانهاي 31 و32 شكاري همدان و 41 و 42 شكاري دزفول و 21 و 22 شكاري تبريز انجام شد.

واين آغاز جنگي تاريخ ساز بود كه جلوه هاي زيبايي از ايثار و سهامت جوانان برومند ايران را به نمايش گذاشت. خلباناني چون سرلشكرخاليد حيدري و سرلشکر محمد صالحی كه جمعي گردان 61 شكاري بو شهر بودند كه در بعد از ظهر روز دوشنبه 31/6/1359 در منطقه كوت عراق مورد اصابت قرار گرفتند و پيكر پاك آنها تا كنون به دست نيامده است......

 

به ياري پروردگار  در ادامه به بررسي عمليات كمان 99 در روز دوم جنگ خواهيم پرداخت ...

 

 

باسپاس از دوست خوبم حجت که در يادآوری خاطرات کمک کرد 

 

  
نویسنده : خلبان شكاري ; ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٩/٢۳